Cuvântul lui Dumnezeu la sărbătoarea Naşterii sfântului Ioan Botezătorul
Eu sunt Cel ce sunt. Mă fac cuvânt peste pământ pentru că Eu sunt Cel ce sunt, iar lucrarea Mea este cuvântul, şi toate se lucrează în cer şi pe pământ la cuvântul Meu, Cuvântul lui Dumnezeu. Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt, acest nume înseamnă Dumnezeu, Unul Dumnezeu, Cel ce a făcut cerul şi pământul şi omul.
Iată, îi trebuie omului vreme şi minte ca să-L vadă şi să-L priceapă pe Dumnezeu, dar dacă el face altceva cu mintea lui, rămâne pitic de tot şi n-are spor ca şi cel împlinit întru facerea sa cea de la Dumnezeu măsurată pentru om.
Cobor pe aripi de vânt, cobor în carte cuvânt, iar cartea Mea cea de azi mărturiseşte pe pământ a doua Mea venire de la Tatăl la om, glasul Fiului lui Dumnezeu, de al cărui umblet tresar cei din morminte şi se pregătesc de înviere, precum este scris. Şi iată-Mă, în grăire cu Ioan, Botezătorul Meu, sărbătorit între sfinţi în ziua aceasta, zi de aducere-aminte a naşterii lui pe pământ între oameni, după cum a fost el proorocit să se ivească şi să meargă înaintea Mea şi să-Mi facă între oameni cale şi adeverire, căci oamenii n-au vreme şi minte să-L priceapă pe Domnul, şi uită de Cel ce a făcut cerul şi pământul şi pe om, uită mereu oamenii pe Dumnezeu, căci şi-au ales ale lor.
Stăm în sfat în mijlocul poporului cel de azi al cuvântului Meu şi Ne va împărţi el grăirea Noastră, o, Botezătorule al Meu, căci el îşi face vreme pentru Dumnezeu, el este vremea Mea cea de azi, vremea despre care au grăit profeţii că va veni, zilele cele de apoi, vremea cuvântului Meu peste pământ. Grăim cu dor, grăim de dor, de dorul de a fi şi a sta cu oamenii, de dorul de a Ne face loc cu omul la vedere pe pământ.
Am plecat plângând la Tatăl după ce Mi-am sfârşit lucrarea pentru care am venit pe pământ între oameni acum două mii de ani. Am rămas apoi cu dorul, ca şi toţi cei din cer care au petrecut pe pământ calea lor cu Dumnezeu. Dorul se face cuvânt, se face lucrare şi grăim cu dorul de a Ne face loc cu oamenii, o, bunul Meu ucenic. M-ai mărturisit oamenilor la Iordan, că Mi-ai fost ucenic de la Tatăl dăruit, din duhul proorociei zidit, ca să fii apoi înaintemergătorul Meu spre oameni. Naştere minune a fost naşterea ta şi s-a scris despre ea şi ştiu oamenii de ea, dar nu mai trag oamenii la amintirea minunilor lui Dumnezeu în mijlocul lor, ci, din contra, îşi fac loc de petreceri pentru ei, nu pentru Dumnezeu, căci iubirea de ei înşişi este mare la oameni, iar Nouă Ne este dor şi rămânem cu dorul. La Paşti şi la Crăciun şi la toate zilele numite sfinte se distrează lumeşte toată lumea oamenilor, iar Nouă Ne este dor şi rămânem cu dorul. La Paşti Eu sunt sărbătoritul şi Domnul Cel înviat dintre morţi. La Crăciun Eu sunt Creatorul Cel sărbătorit, Cel Care a luat trup de om şi nume de om pe pământ, şi ar fi să sărbătorească pentru Mine şi nu pentru el omul. El însă se bucură lumeşte şi umple lumea şi pământul de duh de om şi de petreceri străine de Dumnezeu, şi n-are omul vreme şi minte pentru Dumnezeu, iar Nouă, celor din cer, Ne este dor şi rămânem cu dorul.
O, Mi-a fost dor să cobor. Să Mă fac cuvânt în carte şi să fiu împărţit Mi-a fost dor. S-au scurs douăzeci de zile de când sunt cu gura uscată, căci n-am mai cuvântat în mijlocul tău, poporul Meu de azi. Pun masă de cuvânt cu Ioan, Botezătorul Meu, şi-Mi spun dorul ca să-Mi fac mângâiere, şi-Mi spun dorul ca să-Mi ştii durerea, căci Eu când nu cuvintez Mă doare, Mă doare dorul de a grăi. Fiecare om este prin ceea ce are de făcut şi face. O, tot aşa şi Dumnezeu, El este prin ceea ce face, iar Eu, Domnul, am ca lucrare cuvântul, căci fără cuvânt nu este fapta, nu este lucrarea lui.
O, pace Mie şi ţie, botezătorule al Meu! Masă de cuvânt aşternem, iar ceata proorocilor este cea dintâi în ziua aceasta şi te sărbătoreşte ea în mijlocul ei între cei din cer. Amin.
— O, ce greu, Doamne Mieluţ, ce greu îşi închipuie oamenii cerul şi pe cei din cer! Le spun eu lor acum că de la pământ în sus este cerul, nu în altă parte este el, şi tot aşa sunt şi cei din cer, şi toţi trăiesc în el, în cer. Este trasă însă perdeaua cea de taină între cei din cer şi cei de pe pământ, şi din această pricină oamenii se despart de Dumnezeu ca şi Adam când vieţuia în rai sub taina cea dintre Dumnezeu şi om. Tainici suntem, Doamne, noi, cei din cer, căci aşa ai zidit Tu, Ziditorule a toate. Ai zidit văzutele şi nevăzutele, şi ai lucrat aşa ca să nu le strice pe toate omul cel stricător. Un fruct a luat el din pomul cunoştinţei, din care nu trebuia să ia, şi iată cât a stricat el prin aceasta şi cât a zguduit aceasta în nevăzutele lui Dumnezeu! O, să mai fi putut el umbla şi peste cele nevăzute ale facerii Tale cu privirea lui, ar fi stricat şi mai mult, dar prin îndărătnicia lui s-au clătinat şi cele nevăzute şi a atras spre cădere de la locul lor îngerii cei mai apropiaţi ai Tăi, Doamne, iar Tu ai văzut şi ai poruncit spre bine şi spre frică şi spre luare-aminte peste toţi cei din cer, peste toţi îngerii Tăi, Doamne, şi ai oprit atunci stricăciunea cea de la fapta neascultării omului. O, cât Te-a durut, o, cât ai suferit atunci! A trebuit să cobori Tu Însuţi acum două mii de ani, şi de atunci lucrezi mult, mult, şi plin de durere lucrezi, şi iată cât lucrezi de mult acum, cât cuvânt, câtă strigare, câtă rugă, câtă povaţă şi câtă aşteptare, Doamne Mieluţ! Acum două mii de ani ai trecut printre oameni vreme de treizeci şi trei de ani, ai trecut trist. Mergeai din loc în loc, însoţit de ucenicii Tăi, dar erai însoţit de toţi cei din cer în toată vremea, de toate puterile cereşti, Doamne, şi numai Tu ieşeai în faţă, iar cetele însoţitoare Ţie rămâneau în taină, iar Tu plin de durere mergeai văzut de oameni ca să vină ziua să Te laşi prins şi răstignit pe cruce de mâna omului, precum era scris despre Tine în profeţi, şi Te durea mereu, şi Te doare de atunci şi până azi, iar Moise şi Ilie sunt însoţitorii Tăi peste tot, şi e mare lucrarea lor cea de la Tine, mare, Doamne, şi nu ştiu oamenii, şi nici creştinii nu ştiu de însoţirea lor cu Tine în toată vremea şi de câtă lucrare au ei de întocmit înaintea Ta, în calea Ta în toată vremea, Doamne, o, şi cât de încăpăţânat este Israel, şi cel după trup, şi cel după duh Israel!
O, ştiu şi-Ţi văd durerea pentru cei ce Te-au crezut şi Te-au iubit şi Te-au urmat cândva, Doamne al răbdării, Doamne bun. Avem de îndurat durere multă pentru cei ce au părăsit muntele Tău. Privim în urma lor. S-au dus în mijlocul lumii, iar lumea este casa de desfrânare, Doamne. Nu mai poţi să Te duci după ei ca după Lot, nu mai poţi, şi avem de îndurat durere multă, Doamne.